Recsegő nyak – stresszes élet

Recsegő nyak – stresszes élet

A nyak visszatükrözi tested egészségi állapotát

Nemrégiben keresett meg egy fiatal hölgy, aki munkájából adódóan naponta legalább 8 órát töltött el a monitor előtt ülve. Már állandósult helytelen, előregörnyedő testtartása, és fejének súlyát szinte kizárólag nyaki izmainak hátsó része tartotta. Ebben a kialakult rossz pozícióban a terhet viselő izmok állandó feszültségben voltak: ezért az itt lévő szövetek nem jutottak megfelelő mennyiségű tápanyaghoz, valamint az itt futó meridiánok blokkolódtak, a bennük futó életenergia nem tudott akadálytalanul tovább haladni. Ez az ő esetében hatalmas recsegésekkel, kattogással, merevséggel járt, e mellett pedig nagy fájdalommal.

Nem ritka, hogy a nyak fájdalmainak hátterében állandósult stresszes élethelyzet áll. A pszichés feszültséggel minden esetben együtt jár az izmok állandó feszessége, az ellazulás képtelensége. Ezek a folytonosan feszültségben tartott testrészek hamar fájdalmassá válnak, a csigolyák körüli izmok, inak, szalagok feszültsége a mozgás beszűkülését, korlátozottságát is eredményezheti. Az ideges feszültség gyakorta járhat fejfájással, vállfájdalommal, esetleg a hát alsó részében jelentkező panaszokkal.

A nyaki fájdalom hátterében állhat még ezen kívül csontritkulás, gerincferdülés, reumás megbetegedés is.

A nyakunknak minden nap nagy terhet kell viselnie, a nyaki izmok folytonosan dolgoznak, hogy a nehéz fejet egyensúlyban tartsák. Ehhez stabil, egyenes gerincoszlopra van szükség. A nyak a híd, mely a testet és a szellemet összeköti, több irányba való mozgatásával láthatom, megfigyelhetem, befogadhatom környezetemet, látóköröm szélesíthetem. Ha gondolkodásom túlságosan dogmatikus, egyirányú, akkor a körülöttem lévő világot sem tudom nyitottsággal és elfogadással szemlélni, és egy irányba tekintő, egyoldalú nézőpontjaim miatt testemnek is fájdalmakkal kell számolnia.

A rossz ülő pozíció, vagy a sokat hordott magas sarkú cipő is helytelen testtartást eredményez, aminek előbb-utóbb szintén nyaki fájdalom lesz az eredménye.

Hatékony segítségünk lehet, ha elsajátítjuk a helyes testtartást ülő és álló helyzetben egyaránt. Ideális azonban az állandó pszichés és fizikai túlterhelés megszüntetése.

És, mint minden esetben, itt is el kell mondanom, hogy a mozgásszegény életmód tovább fokozza a számítógép előtt görnyedő rossz test tartásból eredő problémákat, fájdalmakat. Mozogjunk, sétáljunk sokat, töltsünk el hosszú időt a szabad levegőn, fürdőzzünk a napsugarakban!